Abstract
Introduction: In earlier studies, involvement of the small intestine was reported in patients with
gastrointestinal lymphoma. Prospective data on the involvement of the small intestine
in patients suffering from gastric extranodal MZBCL of MALT do not exist so far. In
this study, we investigated the frequency of the involvement of the small intestine
and the role of capsule endoscopy in patients with gastrointestinal extranodal MZBCL
of MALT and of follicular lymphoma.
Patients and Methods: 40 consecutive patients with gastrointestinal extranodal MZBCL of MALT (26 men, 14
women, aged 27 − 80 years), and 7 patients with known follicular lymphoma of the small
intestine (5 men, 2 women, aged 34 − 63 years) underwent capsule endoscopy.
Results: Involvement of the small intestine was identified by capsule endoscopy in all 7 patients
with known follicular lymphoma of the small intestine. In 6 of 40 patients with gastric
extranodal MZBCL of MALT abnormal findings could be observed, three of these findings
indicative for lymphoma involvement of the small intestine. However, in each of these
3 cases, intestinal involvement had been already diagnosed by conventional GI endoscopy
before capsule endoscopy.
Conclusions: Capsule endoscopy is able to detect involvement of the small intestine in patients
with gastrointestinal lymphoma. However, involvement of the small intestine seems
to be rare in patients with gastric extranodal MZBCL of MALT. In summary, routine
diagnostic work-up of the small intestine, e. g. by capsule endoscopy seems unnecessary
because of the rare involvement of the small intestine and an excellent long-term
outcome irrespective of a possible intestinal manifestation.
Zusammenfassung
Einleitung: Frühere Studien haben auf die Beteiligung des Dünndarms bei Patienten mit gastrointestinalen
Lymphomerkrankungen hingewiesen. Prospektive Daten zur Dünndarmbeteiligung bei Patienten
mit gastralem extranodalen Marginalzonenlymphom (MZBCL) vom MALT-Typ stehen bislang
nicht zur Verfügung. In dieser Studie haben wir die Häufigkeit einer Dünndarmbeteiligung
und den Stellenwert der Kapselendoskopie bei Patienten mit einem gastralen extranodalen
MZBCL vom MALT-Typ sowie bei Patienten mit gastrointestinalem follikulärem Lymphom
untersucht.
Patienten und Methoden: 40 konsekutive Patienten mit gastrointestinalem extranodalen MZBCL vom MALT-Typ (26
Männer, 14 Frauen, Alter 27 – 80 Jahre), und 7 Patienten mit vorbekanntem follikulären
Lymphom des Dünndarms (5 Männer, 2 Frauen, Alter 34 – 63 Jahre) wurden mittels Kapselendoskopie
untersucht.
Ergebnisse: Eine Beteiligung des Dünndarms wurde mittels Kapselendoskopie bei allen 7 Patienten
mit vorbekanntem follikulären Lymphom des Dünndarms identifiziert. Bei 6 von 40 Patienten
mit gastralem extranodalen MZBCL vom MALT-Typ zeigte die Kapselendoskopie Auffälligkeiten
im Dünndarm, davon bei 3 Patienten im Sinne einer Lymphombeteiligung des Dünndarms.
Allerdings war in allen 3 Fällen die Dünndarmbeteiligung bereits durch eine konventionelle
Endoskopie des Gastrointestinaltraktes vor Durchführung der Kapselendoskopie diagnostiziert
worden.
Schlussfolgerung: Mittels Kapselendoskopie kann eine Lymphombeteiligung des Dünndarms bei Patienten
identifiziert werden. Bei Patienten mit gastralem extranodalen MZBCL vom MALT-Typ
scheint eine Dünndarmbeteilung selten aufzutreten. Zusammenfassend erscheint bei diesen
Patienten eine routinehafte Dünndarmdiagnostik z. B. mittels Kapselendoskopie aufgrund
der selten auftretenden Dünndarmbeteiligung und des exzellenten Langzeitverlaufs unabhängig
vom Dünndarmbefall nicht erforderlich.
Key words
MALT-Lymphoma - capsule endoscopy - small intestine
Schlüsselwörter
MALT-Lymphom - Kapselendoskopie - Dünndarm